Auto ettevalmistamine talveks
Eestis talvel sõites nõuab Teie auto erilist hoolt ja ettevalmistust, et tagada turvalisus ja töökindlus nii külmades, lumistes kui ka jäistes tingimustes. Altpoolt leiate põhjaliku juhendi auto talviseks ettevalmistuseks.
1. Talverehvid: seaduslik nõue
Eestis on talverehvid kohustuslikud 1. detsembrist kuni 1. märtsini. Rehvidel peab olema üks M+S, MS, M.S. või M&S märgistest ja Põhjamaade talverehvi sümbol (lumehelbekesega kolmetipuline mägi). Naastrehvid on lubatud 15. oktoobrist 31. märtsini; sõltuvalt ilmast võidakse kuupäevi ka muuta. Vastavalt seadusele peaks mustri sügavus olema vähemalt 3 mm, et teie auto püsiks libedates oludes teel.
2. Jälgige rehvirõhku
Külma ilmaga võib rehvirõhk langeda, mistõttu on regulaarne rehvirõhukontroll hädavajalik. Kui ühes rehvis on madal rõhk, on soovitatav kontrollida kõikide rehvide rõhke; vastasel juhul ei pruugi süsteem end kalibreerida. Väga tundliku TPMS-iga (rehvirõhu kontrollsüsteem) sõidukite puhul võib rehvirõhu kerge tõstmine (0,1–0,2 bar'i võrra) aidata vältida sagedasi madala rõhu hoiatusi.
3. Kontrollige vedelike külmakindlust
Talvepõhised vedelikud on külma ilmaga äärmiselt olulised:
- Jahutusvedelik: hädavajalik mootori kaitsmiseks külmumise eest.
- Diislikütusega mootorid: Tarretumise vältimiseks kasutage talvist kütust. Kui viimane tankimine oli sügisel, tuleks paak sõites tühjendada ja lisada talvediislit. Pärast tankimist sõitke autoga kütusetorude loputamiseks. Kütuse üleminekuperiood on 1. oktoober – 30. november, mille jooksul müüakse üleminekukütust. Pärast seda on kohustuslik müüa diislit, mis talub vähemalt -26 kraadi.
- Esiklaasi pesuvedelik: kasutage külmumisvastaste omadustega vedelikku ja loputage süsteemi nii esi- kui ka tagumise joa puhastamiseks.
- Pidurivedelik: kuigi pidurivedelik ei külmu, aitab värske vedeliku säilitamine tagada ohutu pidurdamise. Pidurivedeliku vahetus iga kahe aasta tagant tagab niiskusevaba pidurivedeliku.
4. Kaitske välis- ja sisepindu
- Uste tihendid: kasutage tihendite hooldusvahendit, et vältida tihendite külmumist ja kleepumist.
- Vahatamine: Vahakiht kaitseb teie autot soola, mustuse ja niiskuse eest. Parimate tulemuste saavutamiseks püüdke oma autot pesta vähemalt iga kahe nädala järel.
- Nahkistmed: Puhastage ja kandke peale nahahooldusvahendit/-kreemi, et vältida külma ilmaga lõhenemist.
- Kummist matid: aitavad vältida mustuse ja niiskuse jõudmist põrandapolstrile ning vähendavad akende udusust.
5. Kontrollige aku seisukorda
Külm ilm vähendab aku tõhusust, seega kontrollige aku seisukorda.
- Sõiduharjumused: tehke vähemalt kord nädalas pikemaid sõite, et aku oleks laetud, eriti, kui sõidate sageli lühikesi vahemaid.
- Vanus ja seisukord: kui aku on üle 10 aasta vana või on märke auto käivitamisraskusest, kaaluge selle väljavahetamist enne talve.
6. Kontrollige diiselautode hõõgküünlaid
Kui teie diiselauto käivitamine võtab kauem aega temperatuuril alla 7 °C või kui näete pärast käivitamist sinist suitsu, on see märk, et eelsüüteküünlad võivad vajada tähelepanu. Eelsüüteküünalde hea töökorra tagamine parandab külmkäivitust ja vähendab heitgaase.
7. Kontrollige tulesid
Pimedamatel kuudel on kõik välistuled nähtavuse ja ohutuse jaoks üliolulised. Kontrollige ja vahetage läbi põlenud pirnid, sealhulgas esituled, tagatuled, suunatuled ja udutuled, et tagada selge nähtavus hämarates tingimustes.
8. Kontrollige klaasipuhasti harju
Nähtavus on talvise ilmaga kriitiline. Asendage kulunud klaasipuhasti harjad ja kaaluge talvel spetsiifiliste kojameeste kasutamist, mis on mõeldud paremaks jõudluseks jäistes ja lumistes tingimustes.
9. Varustage oma auto hea harja ja jääkaabitsaga
Kvaliteetne lumehari ja jääkaabits on olulised nähtavuse säilitamiseks ning auto lumest ja jääst puhastamiseks.
10. Testige eelsoojendussüsteeme
Kui teie auto on varustatud eelsoojendussüsteemiga, testige seda enne talve saabumist. Põlemisküttega eelsoojendussüsteemiga (nt Webasto) sõidukite puhul veenduge, et aku laetuse säilitamiseks kestab eelsoojendusele järgnev sõit sama kaua kui eelsoojendus ise (nt soojendad 30min, pead ka sõitma 30min).
11. GPF/DPF süsteemid
Kaasaegsed bensiini kübemefiltritega (GPF) või diislikütuse kübemefiltritega (DPF) sõidukid vajavad süsteemi isepuhastumiseks pikemaid sõite. Tehke regulaarselt pikemaid reise, et hoida filtrid puhtana. Näpunäide: soojendage mootor (sõiduks kulub vähemalt 30–60 minutit) ja leidke turvaline tee, kus saate kolmanda käiguga tugevalt kiirendada 50 km/h-lt 90 km/h-ni, seejärel aeglustada tagasi kiirusele 50 km/h ja korrake, kuni sümptomid paranevad.
12. Hädaabivahendid
Hädaolukorras on mõistlik autos kaasas kanda mõningaid hädavajalikke tarvikuid:
- Väike labidas: hea abimees lumest välja kaevamiseks.
- Pukseerimiskonks ja -nöör: juhuks, kui teie auto vajab väljatõmbamist/pukseerimist.
- Käivituskaablid: kiireks käivitamiseks, kui aku on tühi.
- Soe tekk ja telefonilaadija: hoiavad hädaolukorras soojas ja ühenduses.
Sõitke libedates oludes ettevaatlikult
Talvel pidage meeles, et jäistel ja lumistel teedel võib veojõud oluliselt väheneda, mis toob kaasa pidurdusteekonna drastilise pikenemise. Teie auto ei pruugi sellistes oludes nii hästi hakkama saada kui kuivades oludes, seega sõitke ettevaatlikult, hoidke teiste sõidukitega ohutut distantsi ja vähendage kiirust, et tagada ohutu peatumine.
Järgi neid talveks valmistumise samme ning väldi ootamatuid probleeme, hoiad oma sõiduki parimas seisukorras ja saad sõita kogu talve jooksul ohutult. Ettevalmistus tähendab sujuvamat ja muretumat sõitmist talvistel teedel.