Autohoolduse olulisus: millal hooldada oma autot?
Regulaarne hooldus on oluline, et teie auto oleks ohutu ja töökindel. Kuigi tootja soovitatud hooldusvälbad on väga hea suunis, millal oma autot hooldada, on sageli kasulik teha hoolduseid ka varem kui on ette nähtud. Siin on põhjalik juhend oluliste hooldustööde kohta, mis aitavad pikendada teie auto eluiga ja vältida kulukaid remonditöid.
Järgige tootja hooldusintervalle
Enamik tootjaid määrab soovituslikud hooldusvälbad, mille leiate hooldusraamatust, kasutusjuhendist või uutemate sõidukite puhul ka auto süsteemi menüüst. Need intervallid on erinevad, kuid jäävad tavaliselt vahemikku 10 000 km kuni 30 000 km või kord aastas kuni iga kahe aasta tagant. Nendest intervallidest kinnipidamine aitab säilitada teie auto garantiid ja tagab, et auto põhiosad saavad vajaliku hoolduse.
Mõnel komponendil – nagu mootoriõli ja salongi õhufilter – võib aga kasu olla sagedasemast vahetamisest, eriti kui sõidad karmides oludes nagu seda on Eesti muutlik kliima. Kuigi mõned tootjad väidavad, et sellistel komponentidel nagu silla- ja manuaalkäigukastidel on "eluaegne õli", võib täiendav hooldus pikendada nende eluiga. Järgmised näpunäited põhinevad valdkonna kogemustel ja Eesti ilmastikuoludel. Siiski tuleks järgida alati tootja juhiseid, eriti garantiiga autode puhul.
Peamised hooldussoovitused
Siin on ülevaade soovitatavatest hooldustöödest ja -intervallidest, sealhulgas meie soovitatud kohandustest lisahoolduseks.
1. Mootoriõli vahetus: iga 15 000 km järel või kord aastas
Isegi, kui teie tootja soovitab pikemat intervalli, on ideaalis mootoriõli vahetamine iga 15 000 km järel või kord aastas parem, eriti kui teie autoga ei sõideta tihti. Vähese sõitmise ja/või lühikeste distantside sõitmise järel võib mootorisse tekkida niiskus. Õli ei ole hüdrofoobne ning seguneb niiskusega. Selle tulemusel väheneb ka õli efektiivsus ja võib toimuda mootori kiirem kulumine.
2. Mootori õhufilter: iga 60 000 km läbimisel või iga nelja aasta tagant
Mootori õhufilter hoiab tolmu ja prahi sattumast mootorisse. Selle vahetamine iga 60 000 km läbimisel või iga nelja aasta tagant toetab optimaalset põlemist, jõudlust ja kütusesäästlikkust. Kui sõidate sageli tolmustes tingimustes, kaaluge ka sagedasemat vahetust.
3. Salongi õhufilter: kord aastas või iga 15 000 km järel
Puhta õhu säilitamiseks salongis soovitame vahetada salongi õhufiltrit kord aastas või iga 15 000 km järel. Sagedane asendamine tagab teie kliimasüsteemi tõhusa töö ja hoiab tolmu, õietolmu ja saasteained sissehingatavast õhust eemal.
4. Kütusefilter (diisel ja bensiin): iga 60 000 km läbimisel või iga nelja aasta tagant
Kui vahetada diiselmootori kütusefiltrit iga 60 000 km läbimisel või iga nelja aasta tagant, takistab see ummistuste teket, tagab sujuva kütuse kohaletoimetamise ja kaitseb tundlikke komponente (nt pihustid/kõrgsurvepump) saasteainete eest. Sama intervall kehtib bensiinimootorite kütusefiltrite kohta, kuigi paljudel kaasaegsetel bensiiniautodel pole vahetatavat kütusefiltrit. Sellistel juhtudel on üldiselt filter integreeritud kütusepumba külge, soovituslik on see väja vahetada ainult kütusepumba enda rikke korral, kuna seda müüakse tavaliselt ühes tükis.
5. Süüteküünlad: iga 60 000 km või iga nelja aasta tagant
Süüteküünlad süütavad bensiinimootorites õhu-kütuse segu. Nende vahetamine iga 60 000 km läbimisel või iga nelja aasta tagant tagab ühtlase mootori jõudluse ja kütusesäästlikkuse, vähendades süütehäirete tõenäosust.
6. Hammasrihm: iga 90 000–150 000 km järel või iga kuue aasta tagant
Hammasrihm käitab klapiajamit. Selle purunemine võib lõppeda mootori mehaanilise rikkega ja väga kuluka remondiga. Seetõttu on soovitatav vahetada hammasrihm koos rullikute, pinguti ja teiste rihma poolt käitatavate osadega iga 90 000 kuni 150 000 km järel või iga kuue aasta tagant. Kaasaegsed sõidukid võimaldavad tavaliselt pikemat intervalli, kuid vanemad mudelid vajavad sagedasemat vahetust, üldiselt 90 000 km läbimisel. Regulaarne asendamine hoiab ära ootamatud purunemised ja kulukad remondid.
7. Pidurivedelik: iga kahe aasta tagant
Pidurivedelik imab aja jooksul niiskust, mis võib põhjustada pidurisüsteemi korrosiooni ja pidurivedeliku keemistemperatuuri vähenemist. Pidurivedeliku vahetamine iga kahe aasta tagant aitab säilitada optimaalset pidurdustõhusust.
8. Käigukastiõli, vahekasti õli, Haldexi õli ja sillaõli
Need vedelikud on käigukasti ja jõuülekande osade õigeks määrimiseks hädavajalikud. Siin on meie soovitatud intervallid:
- Käigukastiõli: iga 60 000 kuni 80 000 km järel või iga nelja aasta tagant
- Automaatkäigukastiõli: iga 60 000 kuni 100 000 km järel või iga nelja aasta tagant
- Vahekastiõli: iga 60 000 kuni 80 000 km järel või iga kolme aasta tagant
- Haldexi õli: iga 30 000 – 60 000 km järel või iga kolme aasta tagant
- Sillaõli: iga 50 000 kuni 80 000 km järel või iga nelja aasta tagant
9. Regulaarne tehnoseisundi kontroll: iga 30 000 km järel või kord aastas
Põhjalik sõiduki kontroll iga 30 000 km järel või kord aastas aitab varakult tuvastada võimalikud probleemid enne, kui need põhjustavad kulukaid remonte. Lisaks põhikomponentide kontrollimisele peaks regulaarne kontroll hõlmama järgmiste osade ülevaatamist:
- Pidurid – piduriklotside-, ketaste ja vedelikutaseme seisukord.
- Vedrustus – amortisaatorite, tugipatjade/laagrite ja pukside kulumise või kahjustuste kontroll.
- Rehvid – turvise sügavus, rõhk ja kulumismustrid.
- Vedelikud – mootoriõli, pidurivedeliku, käigukastiõli ja jahutusvedeliku tasemed.
- Tuled ja elektroonika – esituled, tagatuled ja sisesüsteemid.
- Liikuvate osade määrimine – määrige uksehinged-, lukud, liigendid ja muud kulumisohtlikud kohad, et tagada tõrgeteta liikuvus.
Hooldusintervallide ja ülevaatuste kokkuvõte
Tootja juhiste järgimine koos mõne lisatoiminguga hoiab teie sõiduki töökindlana:
- Mootoriõli: iga 15 000 km järel või kord aastas
- Mootori õhufilter: iga 60 000 km järel või iga nelja aasta tagant
- Salongi õhufilter: kord aastas või iga 15 000 km järel
- Kütusefilter: iga 60 000 km järel või iga nelja aasta tagant
- Süüteküünlad: iga 60 000 km järel või iga nelja aasta tagant
- Hammasrihm: iga 90 000 kuni 150 000 km järel või iga kuue aasta tagant
- Pidurivedelik: iga kahe aasta tagant
- Käigukasti, jaotuskasti, haldexi ja teljeõlid: varieeruvad komponentide kaupa, tavaliselt iga 30 000 kuni 100 000 km järel või iga nelja aasta tagant
- Regulaarne tehnoseisundikontroll: iga 30 000 km järel või kord aastas
Märkus: Järgige alati oma auto tootjaspetsiifilisi hooldusvälpasi. Kui teie tootja soovitab mõnda komponenti sagedamini vahetada, seadke need intervallid esikohale, kuna antud artiklis kirja pandud juhend annab üldisi nõuandeid ega ole mudelispetsiifiline.
Tulevikus postitame iga hooldusprotsessi kohta üksikasjalikumaid artikleid eraldi. Kui teil on küsimusi oma auto hooldamise kohta, võtke meiega ühendust. Aitame hoida Teie auto sõidukorras ja töökindlana!